Ola Lönnqvist:
Bengt E Nyström
2000-06-07 vid Roland
Nilssons avtackning
Jo bara lugn, bara
lugn, jag kommer, jag kommer.
Jag undrar om jag har
kommit rätt? Jag skulle till en av avgångsklasserna
i min gamla hemstad Söderköping, för att vikariera.
Ja ska säga att det var inte lätt att hitta hit. Skolorna ser inte ut som förr inte, men ni
ser i alla fall ut som skolever, som tända ljus allesammans.
Språnget mellan
rätt och fel är inte så stort som man tror.
Ja ursäkta mig, jag har inte presenterat mig
själv, Bengt Nyström, Bengt E Nyström.
Ja vi får väl börja med
läxförhöret, men det skulle vara rolig att gå till kollegierummet och
sammanträffa med några av kollegorna och
diskutera matematikundervisning med dem. Jag undrar jag om de undervisar som
mina gamla kollegor eller om de har funnit att mitt
sätt är betydlig bättre.
Nåja, ett kollegium är en brokig samling av typer, av viljor och
temperament.
Ja, mina kollegor på Södra
latin de var tyvärr inte alls så intresserade av pedagogik och arbetet
med gossarna, även om de undervisade dem varje dag. Jag förstår inte hur det
var med dem, men det blev lite bättre med de unga
lärarna, så för skolan i framtiden finns det nog hopp.
Ja rektor har det nog
inte lätt med lärarna. En pojke kan man befalla, hans
föräldrar kan man tala förstånd med, men en lärare måste man lirka in på den
rätta vägen, utan att han själv märker det.
Jag minns
mitt provår i Sundsvall. Där följde jag mitt eget råd: Gå
flitigt och hör på de dåliga lärarna........., men det
är faktiskt en sanning, att man lär sig mycket av dem. Jag undrar om eran rektor tänkt på det.
Livet kan vara bra svårt.
Det är som jag sa till
min första studentklass på deras jubiléum,
att det är inte de som skall tacka mig för vad jag gjort för dem, utan det är
jag som får tacka dem för det första skolåret de gav mig, ett år som fick mig
att inse läraryrkets positiva sidor, som gav mig möjlighet att pröva mina undervisningsteorier,
som gjorde att hela min yrkesgärning blev som
den blev.
Annars är det
är ju så att när en termin är slut och en magister sätter betyg, så sätter han
betyg inte bara på pojkarna, han sätter betyg åt sig själv också. Och sätter
han för höga betyg så fuskar han.
Ja det är inte lätt att
vara lärare. En lärare ska vara konsekvent......., men det hindrar inte att han får vara inkonsekvent
också, bara han är det konsekvent.
Men, jag tror, ingen blir
en bra lärare eller en bra människa över huvud taget, som haft ett för lätt
liv.
Ja om jag skulle börja
förhöret då. Den första matematikfrågan skulle gå till, ja vad
sade min kollega att han hette nu, unge herr Nilsson.
Få se vad klockan
blivit, ja det kunde jag tänka mig.
Nu har hela lektion gått. Ja, så kan det gå. Men det finns alltid en innersta orsak - till allting.
Det är bäst att jag går vidare till nästa lektion. Adjö
med er.